Zklidnění dechu

Ilustrace
Téma: Spiritualita
Vydáno: 5.2.2018
Autor: Mgr. Jindřich Kotvrda, PsL, PD, MTh
Zpět

Minulý týden jsme sledovali důležitost dechu pro uvolnění těla i mysli a jeho propojení s duchem. Ráda bych vás provedla jemným dechovým cvičením, které je jednoduché i prospěšné.

 

Soustřeďme se na dech. Poznejme svůj dech opravdově. Věnujte pozornost dechu, když vchází do nosních dírek. Pociťujte jeho příchod i chlad a pociťujte jak odchází teplý. Soustřeďte se pouze na nosní dírky. Pociťujte, jak vzduch prochází přes chloupky v nosních dírkách. Neměňte svůj dech, jen jej pozorujte, jak vchází chladný a odchází teplý. Prostě dýchejte.

 

A nyní si uvědomujte svůj dech trochu dále. Pociťujte chladný dech v zadní části krku když vdechujete a teplý, když vydechujete. Pociťujte jej, jak vchází do vašich nosních dírek a vstupuje do zadní části krku, vchází studený a odchází teplý. Prostě dýchejte.

 

A nyní posuňme své uvědomování dechu ještě kousek dále. Pociťujte, jak vchází do srdeční krajiny. Pociťujte hořejšek svého trupu jak se lehce pohybuje, pociťujte dech vcházející dovnitř a vycházející ven. Hrudník se zvedá a klesá. Můžete i pociťovat tlukot svého srdce. Prostě zaměřte celou svoji pozornost na vzduch vcházející a vycházející. Prostě dýchejte.

 

A nyní pojďme ještě hlouběji. Pociťujte vzduch naplňující dno vašich plic. Pociťujte spodní hrudní koš, jak se rozšiřuje a stahuje. Užijte se pohyb hrudního koše. Prostě dýchejte.

 

A jděme ještě hlouběji. Vaše bránice je jako šálek obrácený dnem vzhůru. Když vdechujete, bránice klesá, šálek se zplošťuje a stává se miskou. A když vydechujete, jde nahoru a zpátky do své podoby šálku dnem vzhůru. Vdechněte, jde dolů a zplošťuje se, vydechněte a jděte nahoru. Celou svoji pozornost věnujte své bránici jdoucí nahoru a dolů.

 

A teď prostě přirozeně dýchejte a pozorujte svůj dech. Jak to cítíte? Kde cítíte svůj dech teď?

 

A nyní neměňte svůj dech, prostě přirozeně vdechujte a vydechujte. Svoji mantru nechte plout na svém dechu. Dýchejte a říkejte svoji mantru. Pokud se v tom necítíte pohodlně, pak jen nechte dech a soustřeďte se na svoje slovo. Výhoda kombinace dechu a modlitby spočívá v zakořenění mantry v našem bytí. Když dýcháte, mantra zní.

 

Toto cvičení je výbornou cestou jak se usadit k meditaci. Mělo by zabrat pouhých 5 minut, možná trochu více nebo méně, podle toho, jak jste zvyklí to dělat a jak jste v tom okamžiku napjatí. Když se zklidní dech, zklidní se tělo i mysl a jste připraveni k meditaci.

 

Kim Nataraja

přel. Jindřich Kotvrda

upraveno dle knihy ‚V tanci se svým stínem‘

Týdenní nauka světového společenství pro křesťanskou meditaci wccm.org

zdroj obrázku: aftab. on VisualHunt / CC BY-NC

Registrováno na Ministerstvu kultury ČR pod číslem MK ČR E 5224
ISSN 1210 - 8332 (tištěná verze)
Číslo účtu: 1342357389 / 0800

Kontakty

  • E-mail: redakce@dialogevropa21.cz
  • Telefon: +420 537 021 342
  • Poštovní adresa: Smetanova 14, 602 00 Brno
  • Odpovědný redaktor: ThDr. ICLic. Jiří Koníček

Administrace | Vytvořil Mouser.cz, 2017

E-časopis Dialog Evropa XXI je financován z projektu nadace ČEZ.

Sponzoři

LogoLogoLogoLogoLogo

Partneři

LogoLogoLogoLogoLogoLogoLogo